Kategorie blog
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
Chmura tagów

Blog modelarski to miejsce stworzone specjalnie z myślą o Was - modelarzach.

Dbamy, byście znaleźli tutaj przede wszystkim najświeższe aktualności oraz informacje o nowościach. Regularnie zamieszczamy też poradniki modelarskie, zarówno dla tych początkujących jak i bardziej zaawansowanych. Dbamy o profesjonalną oprawę graficzną naszych poradników, a czego nie obejmie słowo pisane i zdjęcia, udostępniamy w formie filmów. Na naszym blogu udostępniamy również recenzje, które co jakiś czas dla Was przygotowujemy. Zapraszamy do lektury!

Jak wykonać model samolotu Su-22 - zobacz nasz poradnik ! 2
Jak wykonać model samolotu Su-22 - zobacz nasz poradnik !

Samolot Su-22 choć aktualnie już mocno przestarzały zajmuje w historii polskiego lotnictwa swoje miejsce. Wielu modelarzy ma do tej maszyny ogromny sentyment, więc mamy nadzieję, że prezentacja wykonania krok po kroku modelu Kitty Hawk Su-22 UM 3-K w polskim malowaniu z głową guźca na przodzie sprawi Wam dużą przyjemność. Poniżej prezentujemy pierwszą część poradnika w wykonaniu Piotra „Słomy” Słomińskiego, jak zawsze ze świetnymi zdjęciami i sporą porcją użytecznych porad.

Od jakiegoś czasu mamy możliwość sięgnięcia po w miarę nowy model samolotu Su-22 UM 3-K w skali 1/48 ze „stajni” Kitty Hawk. Miniatura tej maszyny jest wdzięcznym tematem dla polskich modelarzy, ponieważ do tej pory lata ona po naszym niebie z dumą prezentując szachownicę. Dodatkowego smaczku (jak dla mnie) dodaje specjalne malowanie z okazji 25- lecia użytkowania tych samolotów w lotnictwie polskim. „Suczka” jest cała czarna, a na przodzie ma wymalowaną głowę guźca. Dlatego bez dłuższego zastanawiania zdecydowałem mój model wykonać w takim właśnie malowaniu.

model-su-22-sklejanie-etap-1

Z prawdziwą przyjemnością rozpocząłem budowę.  Na początku wspomnę, że postanowiłem przy jej składaniu wykorzystać dedykowany temu modelowi zestaw blaszek i masek Eduarda. W odpowiednich miejscach dokonywałem podmiany lub dodawania tych elementów. Zacząłem od foteli.

Składają się one z dość dużej ilości elementów,…

model-su-22-sklejanie-etap-2

…które z ramek wycinałem za pomocą cążek. Wersji tego narzędzia jest dość sporo do wyboru.

model-su-22-sklejanie-etap-3

Po złożeniu w całość w/w elementów, uzyskałem całkiem przyjemne miniatury foteli.

model-su-22-sklejanie-etap-4

W dalszym etapie przygotowałem sobie większość elementów kokpitu tak, aby malować je za jednym napełnieniem aerografu daną farbą. Kolorowe blaszki Eduarda dodawałem już po pomalowaniu części na właściwe kolory.

model-su-22-sklejanie-etap-5

model-su-22-sklejanie-etap-6

Na tak przygotowane elementy nałożyłem podkład w czarnym kolorze Mr. Color C33.

model-su-22-sklejanie-etap-7

Elementy foteli pozostają w zdecydowanej większości czarne. Odpowiednimi kolorami pomalowałem detale. Użyłem do tego farb AK Interactive z serii True Metal - 460 Brass, 453 Old Bronse i 459 Dark Aluminium.

model-su-22-sklejanie-etap-8

Siedziska i oparcia przetarłem metodą suchego pędzla olejną farbą z AK Interactive tak, aby sprawiały wrażenie wytartych przez siedzenie na nich.

model-su-22-sklejanie-etap-9

Wystarczyło dokleić pasy i uchwyty „katapult” i fotele miałem gotowe.

model-su-22-sklejanie-etap-10

Resztę elementów kokpitu natrysnąłem sugerowanym w instrukcji kolorem Mr. Color C73 Aircraft Grey. Dodatkowo lekką mgiełką tego koloru potraktowałem barwione blaszki. Ich odcień jest ciut inny. Maskując szczegóły, w miarę możliwości wyrównywałem kolory.

model-su-22-sklejanie-etap-11

Gdy farba wyschła podoklejałem do właściwych części barwione blaszki. Odpowiednimi kolorami pomalowałem różne drobiazgi w kokpicie. Oprócz instrukcji modelu posiłkowałem się również zdjęciami oryginalnej maszyny.

 

model-su-22-sklejanie-etap-12

Dodatkowo, specyfikiem firmy Microscale Micro Kristal Klear, napuściłem otwory zegarów.

model-su-22-sklejanie-etap-13

Po wyschnięciu specyfik ten tworzy przeźroczystą powłokę, doskonale imitującą oszklenia zegarów.

model-su-22-sklejanie-etap-14

Choć może nie będzie to zbytnio widoczne, to jednak „przybrudziłem” podłogę kabiny ziemistym pigmentem Ammo by Mig 3007 Dark Earth. Pigment „tapowałem” pędzelkiem (niejako stukając pędzlem skierowanym pionowo w dół o powierzchnię), a jego nadmiar zdmuchnąłem.

model-su-22-sklejanie-etap-15

Wszystkie elementy zabezpieczyłem błyszczącym lakierem bezbarwnym. Pozwolił on na bezpieczną pracę z wash-em.

model-su-22-sklejanie-etap-16

Aby podkreślić detale w kabinie, napuściłem w zagłębienia i wokół wypukłych części wash Ammo by Mig 1003 Interiors Wash.

model-su-22-sklejanie-etap-17

Gdy wysechł, nadmiar zebrałem patyczkiem higienicznym tak, aby pozostał tylko w zagłębieniach, tworząc optyczną imitację cieni.

model-su-22-sklejanie-etap-18

Mogłem zatem kokpit poskładać w całość. Wszystko pasowało bez większych problemów. Do wklejenia szybek w przegrodę miedzy kabinami użyłem kleju Ammo Mig 2031 Ultra Glue. Jest to klej akrylowy, nie wchodzący w reakcję z plastikiem. Stosując go unikniemy ryzyka, iż uszkodzimy sobie przeszklenie. Nawet gdy coś niepożądanego przeniesie nam się na powierzchnię, po wyschnięciu możemy to łatwo usunąć np. wykałaczką, bez obawy, że powierzchnia zostanie uszkodzona. Trzeba jednak pamiętać, że klej ten dłużej wiąże. Należy spozycjonować element, docisnąć go i pozostawić na 2-3h do całkowitego wyschnięcia i utwardzenia się spoiny.

model-su-22-sklejanie-etap-19

Kokpit po złożeniu w całość został pomalowany matowym lakierem bezbarwnym.

model-su-22-sklejanie-etap-20

Na tym etapie kokpit odłożyłem na bok. Kolejnym krokiem, jaki sugeruje nam wykonać instrukcja, jest silnik. Według niej należy wykonać jego miniaturę i zamknąć w jednej z trzech sekcji kadłuba, który w ten sposób został podzielony przez producenta. Pierwsza część zawiera kokpit i przednie podwozie. Druga to ta, w której mocujemy część silnika. I trzecia – końcowa – osłaniająca wylot silnika. Projektant modelu przewidział montaż na gotowo tych trzech sekcji i w odpowiednim momencie połączenie ich w całość, w formie sklejenia ze sobą  trzech „tulei”. Ja jednak, korzystając z porad kolegów, którzy robili już ten model, zdecydowałem, że najpierw połączę w całość trzy połówki w/w sekcji…

model-su-22-sklejanie-etap-21

… tak, aby stworzyły połowę całego kadłuba. Elementy, które należy wkleić w jego środek, umieściłem przed jego zamknięciem w całość.

model-su-22-sklejanie-etap-22

model-su-22-sklejanie-etap-23

Oczywiście łączenia, po wyschnięciu, należało obrobić.

model-su-22-sklejanie-etap-24

model-su-22-sklejanie-etap-25

W prosty sposób poprawiłem linie podziału, leciuteńko nacinając je piłką modelarską. Dla oczyszczenia rowków z pyłu napuściłem w nie rzadki klej Tamyia 87038 Extra Thin Quick (jasno zielona zakrętka). Jego konsystencja powoduje, że łatwo rozlewa się w liniach podziału i rozpuszcza niepotrzebne drobiny plastiku.

model-su-22-sklejanie-etap-26

Imitacje nitów, które w trakcie obróbki zanikły, odtworzyłem nakłuwając odpowiednie miejsca zaostrzonym szpikulcem. Dalsze poprawki wykonałem już po połączeniu połówek kadłuba.

model-su-22-sklejanie-etap-27

Wróciłem do dalszych prac, które sugerowała instrukcja. Silnik. Nie przywiązywałem do niego specjalnej wagi, ponieważ po sklejeniu kadłuba, poza końcówką wylotu, nie będzie on widoczny. Oczywiście, jeżeli ktoś będzie chciał go wyeksponować, to załączone części stanowią dobrą bazę wyjściową do budowy jednostki napędowej.

model-su-22-sklejanie-etap-28

Stosując waloryzację Eduarda w bonusie dostajemy informację, że końcówkę silnika należy skrócić. Ponieważ w internetowej „poczcie pantoflowej” też słyszałem, że część ta wymaga korekty, postanowiłem się do tego zastosować. Zrobiłem to piłką modelarską.

model-su-22-sklejanie-etap-29

Rozciąłem w odpowiednich miejscach, po czym eliminując niepotrzebny odcinek, skleiłem części w całość.

model-su-22-sklejanie-etap-30

model-su-22-sklejanie-etap-31

Same „żaluzje” dyszy składają się z czterech części. Niestety, po sklejeniu pozostaje delikatna szpara, którą należy zaszpachlować.

model-su-22-sklejanie-etap-32

Ja użyłem do tego płynnej szpachli Mr. Hobby Dissolved Putty

model-su-22-sklejanie-etap-33

Po wyschnięciu wystarczyło delikatnie przeszlifować papierem ściernym i nie było śladu.

model-su-22-sklejanie-etap-34

Po sklejeniu wszystkich części silnika widać, tak jak wyżej wspomniałem, że dodając trochę elementów (głównie przewodów instalacji), możemy otrzymać całkiem przyjemny silniczek.

model-su-22-sklejanie-etap-35

model-su-22-sklejanie-etap-36

model-su-22-sklejanie-etap-37

Na tym etapie dodam, że wykonując jakikolwiek model, warto jest zaopatrzyć się (oprócz instrukcji składania) w materiały dotyczące danego modelu., przede wszystkim plany i zdjęcia oryginalnych maszyn w różnych sytuacjach. Te ostatnie są bardzo przydatne przy tworzeniu np. śladów eksploatacji, czy przy uzupełnianiu brakujących w modelu elementów. W tym wypadku posłużyłem się broszurą wydawnictwa Kagero z serii Top Shot. W niej znalazłem zdjęcia pokazujące, jak kolorystycznie wygląda jednostka napędowa.

model-su-22-sklejanie-etap-38

model-su-22-sklejanie-etap-39

Mimo, że silnik nie będzie widoczny, postanowiłem go z „grubsza” pomalować. Zacząłem od koloru czarnego Mr. Color C33.

model-su-22-sklejanie-etap-40

Środkową, wewnętrzną część wydechu, pomalowałem farbą Mr.Color C313, która najbardziej pasowała mi w stosunku do zdjęć oryginału.

model-su-22-sklejanie-etap-41

Następnie na wyschniętą farbę nałożyłem filtr (czyli specyfik bardzo rozrzedzony dedykowanym rozcieńczalnikiem), który wykonałem własnoręcznie z produktu Ammo Mig z serii Panel Line Wash nr 1612 Green Brown.

model-su-22-sklejanie-etap-42

Żaluzje wydechu i cały silnik przetarłem metodą suchego pędzla farbami metalicznymi AK Interactive z serii True Metal nr 461 Gun Metal i 456 Dark Aluminium.

model-su-22-sklejanie-etap-43

model-su-22-sklejanie-etap-44

Na wewnętrzną stronę naniosłem kredkami akwarelowymi kreski, w odpowiednich według mnie kolorach,…

model-su-22-sklejanie-etap-45

…które później roztarłem pędzlem namoczonym w wodzie. Po wyschnięciu otrzymałem efekt bardzo zbliżony do zdjęć oryginału.

model-su-22-sklejanie-etap-46

Silnik był gotowy. W odpowiednim momencie zostanie wklejony w kadłub.

model-su-22-sklejanie-etap-47

Kolejną czynnością była wymiana wnęk hamulców aerodynamicznych. Co prawda te zestawowe nie są złe, ale „blaszki” są trochę dokładniejsze i subtelniejsze. Przy tej okazji dokleiłem również elementy na ich pokrywach.

model-su-22-sklejanie-etap-48

Pozostało wkleić je w odpowiednie miejsca w kadłubie.

model-su-22-sklejanie-etap-49

Mogłem teraz przejść do sekcji podwozia przedniego. Wyciąłem i obrobiłem potrzebne części wnęk, goleni oraz koło.

model-su-22-sklejanie-etap-50

Aby powstałą wnękę wkleić w kadłub, należało wcześniej pomalować elementy. Na tym etapie było to dużo łatwiejsze. Tradycyjnie zacząłem od koloru czarnego…

model-su-22-sklejanie-etap-51

… a jako następny użyłem farbę Mr. Hobby C73 z palety Mr.Color. Nanosiłem go delikatną mgiełką tak, aby położony wcześniej kolor czarny przebijał spod spodu, tworząc imitację cieni.

model-su-22-sklejanie-etap-52

Oponę zamaskowałem szablonem załączonym do zestawu Eduarda, a kołpak pomalowałem zielenią Hataka C221 Willow Green, dedykowaną jako kolor właściwy dla samolotów radzieckich/rosyjskich.

model-su-22-sklejanie-etap-53

Zanim części podwozia przedniego połączyłem w całość, najpierw wokół elementów wypukłych napuściłem pędzelkiem Ammo Mig z serii Panel Line Wash 1615 Stone Gray For Black. Dało to wrażenie większej trójwymiarowości części.

model-su-22-sklejanie-etap-54

Sekcja podwozia przedniego została  przygotowana do wklejenia w kadłub. Sam goleń i koło przykleiłem dopiero w końcowym etapie budowy, aby nie uszkodzić sobie ich przy dalszych pracach.

model-su-22-sklejanie-etap-55

Przed zamknięciem połówek kadłuba należało wykonać jeszcze stożek wlotu powietrza, który składa się z dwóch części.

model-su-22-sklejanie-etap-56

Farbą metaliczną Alclad II 104 Pale Burnt Metal pomalowałem część, która głębiej wchodzi w kadłub.

model-su-22-sklejanie-etap-57

Tą samą farbą pomalowałem w jej okolicach wewnętrzne części kadłuba. Dodatkowo wewnętrzną część samego pierścienia pomalowałem farbą AK Interactive 480 Dark Aluminium.

model-su-22-sklejanie-etap-58

Stożek kolejno pomalowałem Hataka C221 Willow Green...

model-su-22-sklejanie-etap-59

…i po odpowiednim zamaskowaniu, naniosłem kolor żółty.

model-su-22-sklejanie-etap-60

Stożek był gotowy, szybkę celownika przykleję w końcowym etapie budowy.

model-su-22-sklejanie-etap-61

Teraz już miałem przygotowane wszystko, aby zamknąć kadłub.

model-su-22-sklejanie-etap-62

model-su-22-sklejanie-etap-63

Najpierw wkleiłem w jedną z polówek wszystkie te elementy. Gdy spoiny trochę podeschły, przykleiłem druga połówkę.  I tu moja rada: klej w szparki należy napuszczać stopniowo, poczekać, aby na tym odcinku spoina trochę związała i dopiero kleić następny odcinek. Ja tak właśnie zrobiłem, idąc od dziobu w stronę tyłu. Kleiłem odcinkami mniej więcej po 4 cm .  Taka metoda spowodowała, że nie miałem problemu ze spasowaniem połówek.

model-su-22-sklejanie-etap-64

model-su-22-sklejanie-etap-65

model-su-22-sklejanie-etap-66

Gdy spoina się utwardziła, wstępnie obrobiłem ją papierem ściernym.

model-su-22-sklejanie-etap-67

model-su-22-sklejanie-etap-68

W niektóre miejsca łączenia naniosłem płynną szpachlówkę Mr. Hobby i odstawiłem kadłub do całkowitego jej wyschnięcia.

model-su-22-sklejanie-etap-69

model-su-22-sklejanie-etap-70

Gdy to się stało, w ruch poszedł papier ścierny i wata metalowa. Chwila pracy i po łączeniach nie było śladu. Podobnie jak wcześniej piłką modelarską poprawiłem zatarte linie podziału, a szpikulcem zanikające nity. Cześć spoin nie będzie widoczna (cała góra), bo zostaną przykryte przez doklejone elementy.

model-su-22-sklejanie-etap-71

Następny krok - to ster kierunku. Elementy wyciąłem z ramki i obrobiłem,...

model-su-22-sklejanie-etap-72

...po czym je skleiłem.

model-su-22-sklejanie-etap-73

Płynnie przeszedłem do elementów grzbietu maszyny. Poddałem je klasycznym czynnościom przygotowawczym…

model-su-22-sklejanie-etap-74

….i mogłem je przykleić do kadłuba. Zacząłem od elementu za kabiną i szedłem w stronę ogona. Pasowanie nie było złe, ale trzeba dobrze docisnąć elementy i dać im podeschnąć.

model-su-22-sklejanie-etap-75

Niestety, w moim egzemplarzu po przyklejeniu grzbietu pozostały częściowo widoczne otwory pozycjonujące.

model-su-22-sklejanie-etap-76

Musiałem je zaszpachlować (wspomnianą wcześniej płynną szpachlą Gunze).

model-su-22-sklejanie-etap-77

Gdy szpachlówka wyschła, usunąłem jej nadmiar. Przy okazji poprawiłem łączenia poszczególnych części grzbietu, doprowadzając je do estetycznego i właściwego wyglądu.

model-su-22-sklejanie-etap-78

model-su-22-sklejanie-etap-79

Większych prac przy kadłubie już nie przewidywałem, dlatego podoklejałem do niego trochę drobiazgów. Te, które wydawały mi się za delikatne, odłożyłem do końcowego montażu, aby ich nie uszkodzić. Zadziałało tu pewne doświadczenie w tym zakresie, bo instrukcja sugeruje, że można je spokojnie doklejać.

model-su-22-sklejanie-etap-80

model-su-22-sklejanie-etap-81

Druga część poradnika już wkrótce!

Komentarze do wpisu (2)

11 czerwca 2021

Fantastyczny szczegółowy poradnik. Z miłą chęcią się go czytało! Aż nabrałem chęci na złożenie swojego egzemplarza

13 czerwca 2021

Świetny materiał, miło się podgląda jak inni budują modele, zawsze coś nowego dla siebie można zobaczyć. Dodatkowe wyrazy uznania dla autora za brak krytyki co do samego modelu, a jest się czego czepiać. Mnie odbiło ochotę na dalsze prace nad wersją jednomiejscową przed złożeniem kadłuba dłuższą chwilę temu, czekam aż wena wróci.

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty InPost 24/7) już od 300,00 zł.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium