Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach. Dane osobowe przetwarzamy zgodnie z Polityką prywatności, którą znajdziesz na dole strony internetowej naszego sklepu.
FLYHAWK 1127 - 1:700 HMS Aurora 1945 - Arethusa Class Cruiser
Opis
Model plastikowy do sklejania brytyjskiego lekkiego krążownika Aurora 1945 - klasy Arethusa.
- Producent - Flyhawk
- Nr. katalogowy producenta - 1127
- Skala modelu: 1/700
W skład zestawu wchodzą:
- ramki z częściami do sklejenia
- elementy fototrawione
- instrukcja składania modelu wraz z prezentacją możliwych wersji malowania
- arkusz kalkomanii
Zestaw nie zawiera kleju i farb niezbędnych do wykonania modelu.
Model został wykonany przez chińską firmę Flyhawk znaną z wysokiej jakości produktów, zarówno modeli jak i elementów fototrawionych stosowanych w modelarstwie. Modele Flyhawka polecamy dla modelarzy w każdym stopniu zaawansowania.
Model wymaga samodzielnego sklejenia części. W tym celu pomocna będzie instrukcja załączona do modelu, która przedstawia kolejność wycinania i sklejania części. Instrukcja zawiera też sugestie dotyczące wyboru farb do malowania zestawu. Ostatnim etapem budowy jest naniesienie na jego powierzchnię kalkomanii dołączonych do zestawu zgodnie z przedstawionym schematem.
Do budowy modelu niezbędne będą następujące podstawowe narzędzia:
- cążki lub skalpel modelarski
- pilniki lub papier ścierny o kilku gradacjach
- pędzelki o różnej grubości
- klej modelarski do plastiku
- klej cyjanoakrylowy do klejenia elementów fototrawionych
- zestaw farb według instrukcji lub dobrany według potrzeb z pomocą pracownika naszego sklepu modelarskiego
HMS Aurora – brytyjski krążownik lekki typu Arethusa, w służbie Royal Navy w latach 1937-1948. Odznaczył się głównie w działaniach II wojny światowej na Morzu Śródziemnym i w obronie Malty. Okręt nosił numer taktyczny: 12. Po wojnie służył w marynarce Republiki Chińskiej pod nazwą Chongqing, następnie jako okręt szkolny w marynarce Chińskiej Republiki Ludowej pod różnymi nazwami do lat 60. Był to dziesiąty brytyjski okręt o tej nazwie, którą nosiły też okręty innych państw.
Krążownik lekki „Aurora”, noszący tradycyjne w marynarce brytyjskiej Royal Navy imię bogini Aurory z mitologii rzymskiej, był ostatnim, czwartym okrętem z serii niewielkich lekkich krążowników typu Arethusa. Były one zaprojektowane jako relatywnie słabsze lekkie krążowniki, przewidywane głównie do walki z niszczycielami i wsparcia własnych niszczycieli. Okręt zamówiono 1 marca 1935 w ramach programu finansowego z 1934 roku. Budowę rozpoczęto w stoczni Portsmouth Dockyard w Portsmouth 23 lipca 1935, zwodowano go 20 sierpnia 1936, a wszedł do służby 9 listopada 1937. Matką chrzestną była żona admirała Johna „Jackie” Fischera. Koszt budowy wyniósł ok. 1.250.000 funtów.
„Aurora” była wyposażona jako okręt flagowy i różniła się od swoich okrętów bliźniaczych brakiem katapulty i wodnosamolotu, zastąpionych przez dodatkową nadbudówkę z pomieszczeniami sztabowymi (w 1940 zdemontowaną i zastąpioną przez działka przeciwlotnicze 40 mm).
W 1948 „Aurora” została sprzedana marynarce Republiki Chińskiej. Przekazanie okrętu miało miejsce 19 maja 1948 w Portsmouth, lecz chiński dowódca Deng Zhaoxiang i załoga objęli go dopiero 10 czerwca na Malcie, w drodze okrętu do Chin. Okręt otrzymał nazwę „Chongqing” (inne spotykane warianty nazwy to ”Chung King”, „Chun Tsin”, „Chungking”, „Tchoung King”, „Tchunking”). Brak jest dokładnych informacji o jego dalszej służbie, lecz uczestniczył w walkach rządowych sił kuomintangu z armią komunistyczną, jako największa jednostka floty chińskiej. Między innymi jesienią 1948 ostrzeliwał pozycje 4. kolumny 2. Armii Narodowo-Wyzwoleńczej Armii Chińskiej (późniejszego 41. Korpusu), powodując spore straty w ludziach. 2 marca 1949 krążownik jednak wyszedł z Szanghaju, po czym jego załoga zdała okręt siłom komunistycznym w Weihai (inne dane: 25 lutego). Istnieją różne wersje dotyczące przebiegu buntu, według jednej inicjatorem był sam dowódca, który później w 1955 stał się wiceadmirałem floty Chin ludowych.
Już 19 marca 1949 okręt został na rozkaz Czang Kaj-szeka zbombardowany w porcie Dagu w Zatoce Liaotuńskiej przez kuomintangowskie ciężkie bombowce B-24, po czym przewrócił się i zatonął na głębokości 11 m (istnieje też mniej wiarygodna propagandowa wersja, że okręt zatopili w porcie komuniści, żeby go uratować od zniszczeń). Okręt został później w 1951 podniesiony przy udziale radzieckich specjalistów z EPRON. Następnie w marynarce ChRL otrzymał nazwę „Huanghe” (inny wariant: „Hsuang Ho”), zmienioną jeszcze w 1951 na „Beijing” (”Pei Ching”), a w 1958 na „Guangzhou” (”Kuang Chou”). Mimo to zrezygnowano z remontu jako nieopłacalnego, także z powodu nietypowych mechanizmów w porównaniu z okrętami pochodzenia radzieckiego. Część mechanizmów zdemontowano i użyto do celów przemysłowych, zaś część wyposażenia przejęli Rosjanie. Od 1955 okręt służył jako stacjonarny hulk szkolny w Szanghaju, prawdopodobnie złomowany w 1966.
Dane taktyczno-techniczne
Wyporność standardowa: 5270 t
pełna: 6715 t
Długość 154,33 m
Szerokość 15,56 m
Zanurzenie 5,1 m
Napęd
4 turbiny parowe Parsona o mocy łącznej 64 000 KM,
4 kotły parowe Admiralicji,
4 śruby
Prędkość 32,25 w.
Zasięg 5500 mil morskich przy prędkości 15 w
Uzbrojenie
6 dział 152 mm (3xII),
8 dział 102 mm plot (4xII),
8 działek 40 mm plot (2xIV),
7 działek 20 mm plot (7xI),
6 wt 533 mm (2xIII)
– stan na 1941 – szczegóły niżej
Załoga 500-625 (w czasie wojny zwiększana)
Opinie o produkcie (0)
147,81 zł
Cena regularna:
173,90 zł
152,06 zł
Cena regularna:
178,90 zł
260,87 zł
Cena regularna:
306,90 zł
61,52 zł
Cena regularna:
76,90 zł
113,81 zł
Cena regularna:
133,90 zł
1 189,91 zł
Cena regularna:
1 399,90 zł
Wyświetlane są wszystkie opinie, o ile są zgodne z regulaminem sklepu i nie zawierają linków do innych stron. Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.